Danmarks laveste udlejningspriser   |   Hurtig levering   |   Personlig service |    
Indkøbskurv

Bærbar til erhverv og kontor

Når du vælger computere til erhverv, så brug tid på at få defineret alle dine behov og vælg så typer ud fra behovene. Men ja naturligvis skal du vælge bærbare computere til arbejde i felten og gerne stationære arbejdsheste til det tunge grafiske arbejde.

Sorter faldende
  1. Fujitsu Lifebook E754 • 15,6''
Sorter faldende

Bærbar PC'er til kontor og erhvervsbrug

Hos It-Nørden har vi et stort udvalg af bærbarer computere til erhverv og hvis du mangler en enkelt ekstra bærbar til kontoret, så er det blot at bestille som for private.

Hvis du ønsker at leje eller købe flere computere – og måske både bærbare og stationære, så tag kontakt til os. Du har måske også flere ønsker:

  • Skal computerne have specifikt indhold?
  • Skal computerne konfigureres undervejs i perioden - f.eks. før opstart af nyt kursushold?
  • Skal du bruge eksterne skærme, tastaturer og mus?
  • Skal du også bruge printer?
  • Skal vi komme og sætte det hele op for dig - f.eks. i netværk?
  • Skal du leje eller eje IT Infrastruktur?

Kontakt os gerne for et uforpligtende tilbud pr. e-mail til support@it-noerden.dk pr. tlf. på 71 99 23 02. Vi svarer mandag til fredag fra kl. 08:00 til 16:00.

Den bedste bærbare computer til kontorbrug

Den bedste bærbare computer til kontorbrug... eksisterer ikke.

Det ville have været dejligt, om man blot kunne slå op og få svaret på, hvilken bærbar computer der er den bedste til kontorbrug. Men det kan man ikke og det er der to altovervejende grunde til. Dels findes der ikke et globalt uvildigt bedømmelsesudvalg og dels varierer behovene fra kontor til kontor og fra person til person.

Så brug ikke kræfter på at finde svaret, men koncentrer dig om at definere dine nuværende og fremtidige behov og her vil du hurtigt opleve, at de vigtigste spørgsmål ikke omhandler, hvilket mærke af bærbare der er det bedste, men derimod hvilken type computer er den bedste for netop dit kontorbrug.

 
Computer på bord
CPU
Anders fra It-nørden

Bærbar eller stationær til kontorbrug?

Når du planlægger at etablerer dit kontor eller udvide det meget, så tænk dig godt om og find dine kernebehov. Sov på dem et par gange og definer dem så skarpt.

Du kan begynde med at svare på tre spørgsmål:

  • 1.   Skal jeg kunne tage computeren med mig?
  • 2.   Skal du løbende opdatere din computer med nyt udstyr?
  • 3.   Er brugen af video, billeder og lyd vigtig?

Når du tænker efter, så vil du opleve, at netop de tre spørgsmål indeholde to helt klare svar og så et i gråzonen. Og gråzonen er den svære.

1. Skal jeg kunne tage computeren med mig?

Bingo! Den var let. Her er svaret naturligvis, at du skal have en bærbar computer.

2. Skal du løbende opdatere din computer med nyt udstyr?

Igen Bingo! Også den var let. Her er svaret naturligvis, at du skal have en stationær computer. For det er jo netop en af den stationære computers stærke sider at løbende kunne opdaterer indmaden.

3. Er brugen af video, billeder og lyd vigtigt?

Bum. Her er gråzonen og nu er det svært, men det vil hjælpe dig meget at overveje, om du er bruger af medierne eller om du er skaber af dem?

Er du bruger af medierne og blot ser videoer og billeder samt hører lyd, så kan du bruge en kraftig bærbar computer. Men hvis du skaber medier – d.v.s. selv laver videoer, redigerer billeder og lyd, så er svaret en stationær med specifikt grafik- og lydkort og sikkert også flere skærme.

Leje af bærbarer til hele kontoret

Ikke alle på kontoret har samme behov for computere.

Langt de fleste skal bruge en traditionel bærbar eller stationær med stort set det samme indhold. Det er nemt at overskue, men det kan blive lidt mere kompliceret, hvis en eller flere har specifikke krav til computerens ydeevne og konfiguration. Det er slet ikke noget problem for os.

Vi afdækker sammen, hvad hver enkelt arbejdsstation har af behov for computerkræfter, tilbehør og software. Så klæder vi hver enkelt computer på, så den kan imødekomme de krav, der er til den.


Ultrabook eller almindelig bærbar eller stationær?

Det kan være svært at vælge og almindeligvis er en kombination den rigtige løsning.

Ultrabook

En Ultrabook er en lille og let bærbar computer, men ofte med samme kræfter som en stationær. Det betyder, at de er dyrere end almindelige bærbare computere. Ultrabooks er for dem, der er meget på farten og hvor vægt betyder noget. Til sælgeren og foredragsholderen med avancerede medier, der skal fremvises.

Almindelig bærbar

For ikke ret mange år siden, var en bærbar computer et særsyn. I dag er det den mest solgte computertype og et ’must have’, hvis man skal bruge sin computer mere end ét sted.

Til alle på kontoret – især hvis der investeres i dockingstationer, så ekstern skærm, tastatur og mus let kan tilsluttes.

Stationær

Den stationære computer er arbejdshesten i trilogien. Det er her, at der er langt de største muligheder for at tilpasse computeren til behovet. Og for at gøre det løbende. Det tager ikke ret lang tid at indsætte en ekstra harddisk, et grafikkort eller en ekstra blæser.

Har man et godt grafikkort, så er det igen sag at koble mere end én skærm til og har man blot en gang prøvet en arbejdsstation med tre skærme, så går man aldrig tilbage til én skærm igen.

Så den stationære computer er til grafikeren eller e-shop manageren eller videoproducenten eller dem med ønske om brug af flere skærme og mange programmer åbne på samme tid.


Regler for afskrivning af computer, når du lejer

Der er ikke noget entydigt svar på afskrivningsreglerne for virksomheder vedr. leje af udstyr, da reglerne afhænger af mange ting som f.eks. virksomhedstype, afskrivningsmetode og skattemetode. Man må derfor ikke tage nærværende afsnit for givet, men rådfører sig med kyndige på området.

Der er to metoder for leje (leasing):

  • Operationel leasing
  • Finansiel leasing

Operationel leasing er den, hvor du lejer en ting og når du er færdig med den, så levere du den tilbage eller du har i hvert fald mulighed for at gøre det.

Finansiel leasing er der, hvor du ’køber’ en ting, men leaser den i stedet for at låne pengene i banken. I finansiel leasing skal du købe tingen af leasingselskabet, når leasingperioden udløber til et forud fastsat beløb.

Vi tilbyder operationel leasing.

For en lille virksomhed må man udgiftsføre leasingafgifterne som en driftsomkostning uanset størrelse på leasingbeløbet. For større virksomheder må operationel leasing udgiftsføres med det samme og finansiel leasing skal behandles, som hvis man havde lånt pengene i banken. Forudsat at det har en værdi på mere end kr. 14.100 (2020), ellers straksafskrives det bare.

Moms af leje af computere

Det er helt simpelt. Der er moms på lejen af computere og den moms modregnes ganske som du kender det i regnskabet fra enhver anden købsmoms.

Bogføring af værdien af computere

Under ’Regler for afskrivning af computere, når du lejer’ angiver vi, at der er ikke noget entydigt svar på afskrivningsreglerne for virksomheder vedr. leje af udstyr. Og det er fordi reglerne afhænger af mange forskellige forhold som f.eks. virksomhedstype, afskrivningsmetode og skattemetode. Du skal derfor rådføre dig med kyndige på området.

Vi kan dog nævne, at for en lille virksomhed må man antagelig udgiftsføre lejen (leasingafgifterne) som en driftsomkostning uanset størrelse på leasingbeløbet. For større virksomheder må operationel leasing udgiftsføres med det samme og finansiel leasing skal behandles, som hvis man havde lånt pengene i banken. Forudsat at det har en værdi på mere end kr. 14.100 (2020), ellers straksafskrives det bare.

Vi tilbyder operationel leasing. Men igen: Tag fat i kyndige på området, så du kan få klarlagt reglerne for netop din situation.

Returnering af computere

I lejeperioden kan du returnere, hvis du ikke skal bruge din computer mere. Og økonomisk er der de forbehold, at du for 12 måneders leje er bundet den første måned og for 36 måneder de første 12 måneder.

Hvis du returnerer efter bindingsperioderne skal vi dog have computerne i hænde senest 9 dage før din næste lejeperiode er forfalden, ellers skal du betale for en ekstra måneds leje.

En god idé ved modtagelsen af din computer er at gemme emballagen. Så har du en fin emballage, hvis du skulle få brug for at sende din computer retur til os.

Når vi har modtaget computeren fra dig, så gennemgår vi den for brugsspor og hvis den blot viser ganske almindelig slitage, så kvitterer vi for modtagelsen. Hvis den har fejl og mangler ud over almindelig slitage, så tager vi en snak om det sammen og finder en mindelig løsning for begge parter.

Forsikringsforhold for lejede computere

I lejeperioden er du sikret af købeloven og vores gratis support. Vær dog opmærksom på, at købeloven ikke dækker, hvis du eller en anden har forsøgt at reparerer eller indsætte/udskifte hardware. Så lad endelig være og kontakt os i stedet for.

Du har naturligvis 2 års reklamationsret på alle produkter du enten køber eller lejer hos os og her siger købeloven §54:

”Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.”.

Det betyder, at købeloven træder i kraft, i det øjeblik vi sender din computer eller du henter den hos os. Og dermed er din computer sikret ét år ud over lejeperioden, hvis du har valgt at leje den i 12 måneder. Og den er sikret i alle tre år, hvis du lejer i 36 måneder.

Meget vigtigt er det dog, at du skal være opmærksom på, at hvis du har et uheld med din computer som f.eks., hvis den bliver klemt eller du taber den og den går i stykker, så er det din egen forsikring, der skal dække. Detaljer omkring hvad du skal gøre, hvis din computer bliver udsat for et uheld, vil sikkert fremgå af din forsikringspolice eller måske på dit forsikringsselskabs hjemmeside. Og i øvrigt så hjælper vi gerne med oplysninger til dit forsikringsselskab.


Ekstra skærm til den bærbare

Det er dejligt at have den bærbare med i marken, men lige så dejligt er det at have en god arbejdsstation derhjemme i virksomheden. Og de to ting kan sagtens kombineres.

Den bærbare computer er jo en alt-i-en computer. Eller sagt på en anden måde: En komprimeret stationær computer med tilbehør. Og det er klart, at når man vil komprimere en stationær ned til noget der er ca. 30 X 25 centimeter og kan foldes ud, så skal der indgås nogle svære kompromiser med brugervenligheden.

Så at arbejde ved den bærbare computer i længere tid er ganske simpelt ikke anbefalingsværdigt. Ergonomien ved en bærbar computer halter langt efter individualiteten i en traditionel arbejdsstation med computer, skærm, tastatur og mus som selvstændige enheder. Og derfor vælger mange som minimum at tilføje en ekstern større skærm.

Hvor stor skærmen skal være afhænger af dit behov og hvor meget fysisk plads du har på skrivebordet. Mange anvender en skærm der kan afvikle videoer i HD (High Definition).

Det vil sige, har en opløsning på 1.920 X 1.080 pixels og det kan alle nyere skærme fra 24 tommer og opefter. Der er dog en ny opløsning i horisonten, der trænger sig på og det er hvad der kaldes 4K. En opløsning på 4K er en opløsning på 3.840 X 2.160 pixels.

Alle nye TV kan vise film og video i 4K og når det kommer til Tv-mediet så er 8K (7.680 X 4.320) såmænd begyndt at røre på sig. Men glem alt om 8K de næste mange år, for det vil kræve store forandringer i Internettets infrastruktur at skulle flytte så store mængder data.

Vi anbefaler, at du vælger dig en ekstern skærm med en opløsning op til 2.560 X 1.440 pixels og mindst 27 tommer. Det er godt nok ikke helt 4K, men tæt på. Så den størrelse skærm og opløsningen vil give dig en god oplevelse, når du evt. ser 4K video på YouTube. Og hvis du med den opløsning går op i en skærmstørrelse på f.eks. 34 tommer, så kan du arbejde i to programmer på samme tid og have dem åbne ved siden af hinanden på skærmen.

Kvinde foran computeren på kontoret

Dockingstation til den bærbare

At tilføje f.eks. en ekstra skærm til den bærbare computer er en rigtig god idé – ikke mindst i forhold til ergonomien på din arbejdsstation. Men du kunne jo tage skridtet fuldt ud og tilføje eksternt tastatur og mus. Så har du helt frigjort dig fra den bærbare computers ikke alt for optimale ergonomi og kan indrette dig, ganske som du vil.

Når du nu har taget beslutningen om at etablerer en arbejdsstation rundt om din bærbare computer, så kunne du overveje, om ikke du skulle tage skridtet fuldt ud og anvende en dockingstation.

En dockingstation er et stykke hardware, hvortil du kan tilslutte strømforsyning, skærm, tastatur, mus og din bærbare computer. Du placerer simpelthen din bærbare computer i dockingstationen og så er er alle enheder straks tilsluttet. Og når du så skal have din bærbare med dig igen, så slukker du den blot og løfter den ud af dockingstationen uden at skulle fjerne ledninger. Og i øvrigt bliver din computer opladt, når den er tilsluttet dockingstationen.

Og er I flere på kontoret med samme bærbare computere, så kan din bærbare computer anvendes i alle de andre tilsvarende dockingstationer og også hvis du har en dockingstation derhjemme.


Lenovo versus HP som bærbar computer?

Lenovo og HP (Hewlett Packard) er de to store spillere på markedet for personlige computere og herunder også bærbare computere. Og om man skal vælge Lenovo frem for HP vil være et helt individuel valg.

Lenovo fører serierne ThinkPad og ThinkBook, hvor ThinkPad er den slanke, fikse og meget lette bærbare computer og ThinkBook den traditionelle arbejdshest indenfor bærbare computere.

HP fører Elite-laptops og Essential-laptops, hvor Elite-laptops er dem til den på farten og Elite-laptops er HPs udgave af arbejdshesten. Hvis du gerne vil have en meget let bærbar computer, så tilbyder Lenovos ThinkPad X1 Carbon, med en vægt på 1,09 kg. HP tilbyder HP Elite Dragonfly med en vægt under 1 kg. (på udvalgte modeller).

Når det kommer til arbejdsheste så tilbyder Lenovo ThinkBook T-line som den kraftigste og HP tilbyder EliteBook 1000-serien. Og her er der ikke nogen nævneværdig teknisk forskel, der springer i øjnene. Begge bruger de seneste teknologier indenfor processorer, harddiske og hukommelse.

Så som det ses, så er der ikke nogen væsentlig forskel på Lenovo og HP og dit valg må derfor træffes ud fra andre parametre end blot rent tekniske som f.eks. design og økonomi.

Lenovo versus Dell som bærbar computer

Lenovo fører jo serierne ThinkPad og ThinkBook, hvor ThinkPad er den slanke, fikse og meget lette bærbare computer og ThinkBook den traditionelle arbejdshest indenfor bærbare computere. Og Dell fører linjerne Latitude og Vostro af bærbare forretningscomputere.

Lenovos markedsposition som størst afspejles i at Dell ikke konkurrerer på parameteret vægt, så hvis vægten af din bærbare computer betyder meget for dig, så er valget helt enkelt Lenovo.

Når det kommer til kontorets arbejdsheste, så er der ikke den store forskel på de to mærker og dit valg må foretages ud fra andre parametre.

HP versus Dell som bærbar computer

Som med Lenovo så kommer Dell også til kort overfor HP, når det gælder laveste vægt på bærbare computere. Og HPs ThinkPad X1 Carbon på 1,09 kg. kan vel stort set ikke rigtig sammenlignes med Dells Latitude på 1,4 kg., når det kommer til vægt. Der er trods alt en forskel på ca. 40%.

Dell fører som HP også to linjer af arbejdsheste til kontoret - Latitude og Vostro. Latitude kan sammenlignes med HPs Latitude og Vostro med Essential. Der er dog ikke nogen rigtig forskel ud over mindre variationer i specifikationerne og atter må du vælge ud fra forhold end blot det rent tekniske.