Danmarks laveste udlejningspriser   |   Hurtig levering   |   Personlig service
Indkøbskurv

Stationære PC'er til erhverv og kontor

Når du vælger computere til erhverv, så brug tid på at få defineret alle dine behov og vælg så typer ud fra behovene. Men ja naturligvis skal du vælge bærbare computere til arbejde i felten og gerne stationære arbejdsheste til det tunge grafiske arbejde.

Vi kan ikke finde produkter, som matcher valget.

Alt om stationære PC'er til erhverv og kontor

Hos It-Nørden har vi et stort udvalg af stationære computere til erhverv.

Hvis du ønsker at leje eller købe flere computere – og måske en kombination af bærbare og stationære, står vi klar til at hjælpe dig. Vi ser tit erhvervs kunde have specifikke ønsker til bl.a.:

  • Skal computerne have specifikt indhold?
  • Skal computerne konfigureres undervejs i perioden - f.eks. før opstart af nyt kursushold?
  • Skal du bruge eksterne skærme, tastaturer og mus?
  • Skal du også bruge printer?
  • Skal vi komme og sætte det hele op for dig - f.eks. i netværk?
  • Skal du leje eller eje IT Infrastruktur?

Kontakt os gerne for et uforpligtende tilbud pr. e-mail til support@it-noerden.dk pr. tlf. på 71 99 23 02. Vi svarer mandag til fredag fra kl. 08:00 til 16:00.

Bærbare eller stationære computere til medarbejderne?

Hvis der ikke er et indlysende svar på spørgsmålet, som for sælgeren i marken med den bærbare computer og grafikeren på kontoret med den stationære, så kunne du overveje at spørge den enkelte medarbejder.

Det at være med til selv at tilrettelægge sin egen arbejdsstation er stærkt motiverende for de rigtige valg af computere og tilbehør. Hvad der måske fra ledelseshold så ud som, at medarbejderen sagtens kunne bruge en bærbar med ekstern skærm, tastatur og mus i stedet for en stationær, kan vise sig at være den forkerte løsning, for medarbejderen har for længst tænkt langsigtet om egen situation. Og her vil en stationær være det helt rigtige valg, når medarbejderen f.eks. oplyser, at der skal skiftes grafikkort om et år til halvandet.

Start dialogen og afdæk behovene - hvem ved, måske er svaret: Én af hver.

Størrelser på harddiske til medarbejderne

Alle der har arbejdet meget med computere ved, at man aldrig kan få harddisken stor nok. Så snart den bliver for lille, og det gør den stensikkert på et tidspunkt, så bliver computeren (frygtelig) langsom. Det gør den, fordi vi installerer flere programmer og fordi programmerne hele tiden bliver automatisk opdateret og dermed vokser i størrelse og fylder mere. Dertil kommer alle de nye filer og data vi selv producerer og så bliver vi nød til at få en større harddisk eller ligefrem en større computer.

Det er der to løsninger på:
  • 1.   Anskaf en computer med en større harddisk
  • 2.   Indsæt flere harddiske

1. Anskaf en computer med en større harddisk

Det vil være svaret, når det kommer til bærbare computere og så dog. Du har faktisk et par ekstra muligheder: Du kan bruge ekstern harddisk, skyen eller en kombination. D.v.s. du kan lægge alle dine egne data på en (eller flere) harddiske eller op i skyen med programmet Nextcloud. Eller du kan for den sags skyld gøre begge dele på samme tid. Have nogle data på eksterne harddiske og nogle i skyen. Den sidste løsning med både at anvende eksterne harddiske og skyen kan gøre backup til en kompliceret proces, så hvis du vælger den, så skal du nok have en god grund.

Hvad du ikke kan omgå er, at programmerne på harddisken langsomt bliver større og større og over længere tid, vil de også kræve mere og mere processorkraft.

Du kan helt sikkert selv mærke, hvornår din computer er blevet for langsom, men husk jævnligt at spørge dine medarbejdere også, for deres behov kan være ganske meget forskellige fra dine.

2. Indsæt flere harddiske

At indsætte flere harddiske i den stationære computer er altid en god løsning. Faktisk er det langt det bedste at have en harddisk decideret til brug for programmer og så en (eller flere) til brug for dine data.

Typer af harddiske

Harddiske til programmer bør være af typen SSD (Solid State Drive), for de har ingen bevægelige dele og er hurtigere end traditionelle harddiske. De er i øvrigt også mere robuste, har lavere strømforbrug og lavere varmeudvikling.

Til dine data kan de traditionelle harddiske af typen HDD (Hard Disk Drive) anvendes. De er den gode gamle type harddiske, hvor der er en plade med riller i som en DVD eller en grammofonplade. Pladen snurrer rundt og nede i rillerne læser en laser nuller og ettaller, som er det format data gemmes i.

Det bedste (og dyreste) vil være at anvende SSD’er til begge dele. Og det vil vi alle helt sikkert gøre over tid, når den gammeldags type om få år bliver udfaset.

Størrelsen på harddiske måles i antal Tb (Terrabyte) eller Gb (GigaBite). En Tb er det samme som 1.024 Gb og en Gb er det samme som 1.024 Mb (Megabite). Men de størrelser siger desværre ikke ret meget om selve pladsen. Her bliver vi nød til at måle på noget lidt mere håndgribeligt.

1 Tb plads svarer stort set til 300.000 sange. En anden målestok kunne være tekstsider i et Word-dokument og her kan 1 Tb indeholde ca. 6,5 millioner sider. Når det kommer til billeder vil svaret være i størrelsesordenen af 250.000 styk. Så 1 Tb er meget plads.

Hvor stor skal harddisken være – altså, hvor meget plads skal der være på den?

Der er ikke noget entydigt svar, men jo flere programmer du anvender og jo flere data du producerer, jo større skal harddisken være.

Pr. 2020 vil en SSD-harddisk i en bærbar på 512 Gb være fint til daglig brug og række nogle år ind i fremtiden. Og til en stationær vil vi anbefale en SSD-harddisk også på 512 Gb til programmer og en almindelig ekstra på 1 Tb til data.

Microsoft Office og størrelsen på hukommelsen

Microsoft Office er en stor programpakke, som indeholder meget forskellige programmer;

  • Word er et tekstbehandlingsprogram
  • Excel er et regneprogram
  • PowerPoint er et præsentationsprogram til computervisninger
  • Publisher er et præsentationsprogram til udskrift på papir
  • Outlook er et program til e-mail og administration af kontaktpersoner
  • Access er et program til at lave databaser (samlinger) med som f.eks. database over lagerbeholdninger eller udlejning af udstyr m.v.

At programmerne er så forskellige i Office betyder, at de stiller forskellige krav til den computer, de bliver afviklet på. Det kræver ikke ret stor hukommelse (antal RAM) at skrive et brev i tekstbehandlingsprogrammet Word, men det kan virkelig trække tænder ud med store regneark i Excel, avancerede præsentationer i PowerPoint eller tunge databaser i Access.

Microsoft anbefaler selv, at de computere hvorpå Offices skal afvikles har en hukommelse på minimum 4 Gb RAM. Og som det altid er med den slags anbefalinger, så er det laveste fællesnævner. D.v.s. du helt sikkert vil blive træt af, hvor langsomt det går, hvis du arbejder med tunge filer. Men du vil så til gengæld blive glad for, hvor hurtig Word er.

Tænk dig godt om inden du vælger antal RAM; og tænk gerne et par år ud i fremtiden. Vi anbefaler at du som minimum vælger 8 Gb RAM.


Netværk og sikkerhed

Jeres nye computere på jeres netværk

Alle vores computere er af de gængse mærker og virker på alle netværk til PC og Windows. Og her er det lige meget om det er LAN og for de bærbare computere også Wi-Fi netværk. Wi-Fi til stationære kan dog tilføjes som ekstra udstyr.

Hvis du har helt specielle ønsker vedr. konfigurationen af din computer - herunder netværk, så tag gerne kontakt, så vi sammen kan finde den bedste løsning til dig.

Sikring af virksomhedens netværk og computere

Ingen kæder er stærkere end det svageste led og ligeså med beskyttelse af netværk og computere.

End ikke en specielt oprettet afdeling for It-sikkerhed er nogen garanti for, at man ikke kan blive udsat for ondsindede virusangreb. Men det er klart, at en specifik afdeling eller person til at varetage computersikkerheden er en enorm hjælp. Ligeså er det at anvende virusbeskyttelse på hver eneste computer.

Vi fører virusbeskyttelsesprogrammet Kaspersky, så det kan du naturligvis også leje af os. Hvis du gør det, så er din computer meget bedre beskyttet mod virus, da programmet hele tiden holder øje med, hvilke sider du besøger på Internettet og alarmerer dig, hvis programmet har fundet, at den pågældende side ikke er sikker. Hvis du bruger Outlook til e-mail, så undersøger programmet alle de e-mails du sender og modtager og advarer dig, hvis programmet finder noget mistænkeligt.

Men heller ikke virusbeskyttelse beskytter dig 100%, for det svageste led i computerbeskyttelse er os selv. Hvis vi ikke har etableret retningslinjer for omgangen med computerne og netværket og holder dem strikt, så er det os selv der udgøre langt den største fare.

Arbejder du uden for kontoret eller hjemmefra, så tilbyder vi Cisco VPN. VPN (Virtual private network) giver dig mulighed for at tilgå dine data alle steder fra - også i udlandet, blot du har en internetforbindelse. Og du skal være bange for sikkerheden, for VPN er en direkte forbindelse og er krypteret, så ikke andre kan kigge med.

Vores råd til din beskyttelse

Vi har samlet seks råd, som vi - som minimum - anbefaler du følger:

1.  Brug virusbeskyttelse på alle computere og hold beskyttelsen opdateret. Lær dit virusbeskyttelsesprogram at kende, så du er forberedt på, hvad du skal gøre, hvis programmet pludselig advarer dig.

2.  Tag ofte backup og gem backuppen på et sikkert sted og ikke på en computer, du bruger til daglig. Gem den f.eks. i skyen eller på en ekstern harddisk – eller gerne begge dele.

3.  Åbn aldrig en vedhæftet fil i en e-mail, med mindre du er helt sikker på, hvad det er. Åben den heller ikke, selv om den kommer fra en bekendt, hvis vedkommende ikke har fortalt dig på forhånd, at den er på vej.

4.  Lær at genkende dine gængse filer på endelserne som f.eks. .docx, .pdf, .xlsx o.s.v. Åben aldrig en fil der ender på .exe eller .msi med mindre du er helt som i HELT sikker på, hvad det er OG du stoler på afsenderen.

5.  Brug din arbejdscomputer til arbejde og intet andet. Lad ikke andre få adgang til den og lige tage et spil Warcraft. Tilslut ikke andre enheder, du ikke er 100% sikre på som f.eks. flashdrev eller andre eksterne harddiske.

6.  Brug komplicerede passwords. Brug f.eks. aldrig helt eller delvist dit eller din families navn, din adresse, din eller dine børns fødselsdage som password. Og da slet ikke passwords som ’qwerty’, ’1234’, ’password’ eller andre på listen over de 25 værste passwords. Brug aldrig dit password til din netbank nogen som helst andre steder.

Hvis uheldet skulle være ude, så lad være med at åbne flere computere eller bruge printeren eller prøve at tilgå skyen eller din backup fra en inficeret computer. Afbryd alle enheder fra netværket og kør straks virusscan på alle computere, du mistænker kunne være berørt. Kør ikke virusscan over netværket; kør det individuelt på hver computer.

Hvis du stadig er ramt, så kontakt os.


Mac eller PC i virksomheden?

Grundlæggende så er der intet en PC kan, som ikke også en Mac kan og vice versa. Så det er ikke fleksibilitet der er udslagsgivende for valget, men måske din branche.

Arbejder du i mediebranchen, så har Mac nok en fordel. Mac’er har altid været rigtig gode til film/video og billeder, men PC’erne er kommet rigtig godt efter det. Et andet aspekt der peger på Mac er samarbejdsmulighederne hos alle Apples enheder fra computere og printere over telefoner til Tv.

Det er simpelthen et fælles univers, hvor enhederne nemt taler sammen. Det kniber lidt mere hos PC’erne, da der ikke findes nogen PC-producent der også producerer telefoner. Det dufter lidt af det, da Microsoft har forsøgt sig med opkøbet af Nokia i 2014 og har lanceret mobiltelefoner under navnet ’Microsoft Mobile’, men de er (endnu) ikke slået helt igennem på verdensplan.

Et aspekt der taler for at vælge PC er prisen. Apples produkter er ganske simpelthen dyrere. Når det så er sagt, så kan man ikke sige Mac uden også sige design. Apples produkter opfattes af mange som gennemgående pænere og mere stilrene end PC-producenterne.

Et aspekt, der taler for, hvad du skal vælge er naturligvis, hvad er du vant til? For Mac’er virker ikke på samme måde som PC’er, da de har deres eget styresystem macOS. Det betyder, at du ikke bare lige kan sætte dig ved Mac og så gå i gang. F.eks. har en mus til en Mac kun én knap, så allerede der vil du blive udfordret. Dermed ikke sagt, at man ikke kan lære at bruge en Mac. Det kan man bestemt godt; det er trods alt Apple der har opfundet Skrivebordet på computere og når man først har fået lært at betjene en Mac, så mener mange, at en Mac er mere intuitiv og lettere at bruge end en PC.

Computer på bord
Computer på bord
Computer på bord

Backupløsninger

”Rigtige mænd tager ikke backup, men græder ofte.”. Siger et ordsprog og hvis man blot én gang har prøvet at miste alle ens kontakter og e-mails for slet ikke at tale om dokumenter og mediefiler, så ved man, hvad der menes med ’græder ofte’. Det kan ikke gentages for mange gange: Tag altid backup!

Få indarbejdet rutiner omkring det at tage backup.

En tillempet løsning er Microsofts e-mailprogram Outlook i Officepakken. Det har indbygget muligheden for at autoarkiverer alle e-mails, når du ønsker det. Du kan sætte programmet til at arkiverer hver dag eller hver måned. Det er helt op til dig. Dog er arkivering ikke en regulær backupløsning, men mere en metode til at mindske størrelsen af din mailboks på. Arkiveringen gemmer kopier af indkomne og sendte mails ud fra dine specifikationer, hvor du f.eks. har valgt at alle mails ældre end 24 måneder skal arkiveres.

En regulær metode til at tage en backup af dine mails i Outlook er at gå til ’Filer’ og så vælge ’Åben og eksportér’. Vælg så at eksporterer til en fil og vælg ’Outlook-datafil (.pst)’.

Når det kommer til dine øvrige filer fra andre programmer, så kan du gemme dem i skyen og måske ønsker du også en lokal kopi på et eksternt drev. En Googlesøgning på backupprogrammer vil give dig mange gode forslag, hvor mange er gratis til dagligt brug. Men ønsker du lidt mere avancerede muligheder, så kan du naturligvis opgraderer dem til betalingsløsninger.

Vi tilbyder systemerne Ashay Backup og Nextcloud, så du kan få dine backups lagt op i skyen. Ashay Backup er selve backup-softwaren og Nextcloud er lagerpladsen i skyen.

Fordelen ved Ashay Backup og Nextcloud hos os er, at dine data er placeret på danske server i sikkert hostingcenter. Hvor meget plads du har brug for, finder vi bare ud af sammen ud fra dine behov.

Hvordan installerer jeg de samme programmer på alle kontorets computere?

Typisk har kontoret en fælles grundstamme af programmer, som man ved på forhånd, der er brug for.

En sådan grundstamme kan samles i det der kaldes en ghost. En ghost er en klon, altså en nøjagtig kopi, af en samling af software. Når man først har fået lavet en ghost, så kan den øjeblikkelig installeres på computere.

Ud over muligheden for at få en ghost af din grundstamme ved starten af lejeperioden, kan vi også hjælpe dig med at oprette en ny eller flere, hvis dine behov ændre sig.