Danmarks laveste udlejningspriser   |   Hurtig levering   |   Personlig service
Indkøbskurv

E-sport


Billede af unge der får overrakt pokal efter konkurrence.

Dig og e-sport

  • Skal du afholde et LAN-party?
  • Skal I game på firmaweekenden?
  • Er du undervejs med en e-sportsforening?
  • Skal du bruge nogle kraftige computere til at redigere medier på?
  • Eller noget helt femte ...

Hos os kan du leje computere med tilbehør til det hele.

Du kan leje udstyr helt ned til en weekend eller op til flere år – du bestemmer.

Hvis du har et bart lokale med 220 volt og Internetadgang, så kan vi levere resten. Lige fra borde og stole til computersæt og netværk.

Hver computer vil være forsynet med:

  • Windows 10
  • Java
  • Adobe Reader
  • Google Chrome
  • Steam
  • TeamViewer

Eller vi kan konfigurere computerne lige efter dine ønsker og yder dig naturligvis fuld support i hele lejeperioden. Supporten kan være ’on site’ efter aftale, hvor vi kommer og sætter alt op og piller det ned igen når lejeperioden udløber. Under alle omstændigheder yder vi fuld support via telefon og TeamViewer i vores åbningstider eller derudover efter aftale.

Tag kontakt til os på tlf. 71 99 23 02 eller mail support@it-noerden.dk og lad os få en god snak om, hvordan vi kan hjælpe dig ...


Billede af to unge piger der spiller på computere.

E-sport på uddannelsesinstitutioner

Totalløsning

Vi udlejer gamingcomputere og tilbehør til uddannelsesinstitutioner, som ønsker at tilbyde gaming som en del af undervisningen på institutionen.

På baggrund af jeres pædagogik og læringsmål kan vi hjælpe med det tekniske set up i samarbejde med jeres it-afdeling og/eller lærerkræfter. Vi kan gøre det som totalløsning, hvor vi kommer og sætter alt op lige fra netværk til den enkelte computer, eller vi kan levere til jer, hvor I så selv tager jer af installationer og netværk. I begge tilfælde yder vi fuld service og support i hele lejeperioden.

Hvis I ønsker en totalløsning, så er det eneste vi skal bruge adgang til lokale(r), hvor computerne skal stå og adgang til jeres netværk og dermed Internettet.

Teknisk indhold

En totalløsning vil indeholde de nødvendige kabler, switche og gamerstationer indeholdende computer (pc), skærm, tastatur, mus og musemåtte. Hver computer vil være forsynet med:

  • Windows 10
  • Java
  • Adobe Reader
  • Google Chrome
  • Steam
  • TeamViewer

Steam er en spilleplatform, hvor brugere kan hente tusindvis af spil som f.eks. CS:GO og Cyberpunk 2077. Af andre spilplatforme kan nævnes Epic Games (Fortnite, Infinity Blade m.fl.) og deres Epic Games Launcher samt Origin med spillene The Sims, Command & Conquer og Fifa m.fl.

TeamViewer er et lille stykke software som gør os i stand til at yde support over Internettet direkte på den enkelte computer. Det kræver blot en person med en telefon ved computeren hos jer i samtale med vores teknikere, så kan vi yde hjælp.

Gamercomputerne er stærke computere, så det kan jo meget vel være, at I ønsker at bruge dem til mere end gaming, så vi installerer naturligvis gerne også andet software efter jeres anvisning som f.eks. jeres virusbeskyttelse, Microsoft Office eller software til at bearbejde lyd og billeder/video.

Lejeperiode

Lejeperioden kan være fra få måneder til flere år; det bestemmer I. Normalt vil den være på 1 eller 3 år.

Pris

Det er meget svært at sætte en pris pr. sæt, for det afhænger af lejeperioden, antal sæt og hvilken konfiguration computerne skal være udstyret med. Tag derfor kontakt direkte til os på tlf. 71 99 23 02 eller mail support@it-noerden.dk for at få en uforpligtende tilbud og forslag til betalingsaftale.


Billede af TV-kommentatore der taler om computerspil.

Hvad er E-sport?

Inden for e-sport afholdes der store konkurrencer, hvor hold af spillere er fysisk til stede og konkurrerer mod hinanden foran tilskuere ledsaget af kommentatorspor og pre- og postdiskussioner af strategier og taktikker af et ekspertpanel - ganske som man kender det fra øvrige Tv-dækkede holdkonkurrenceformer.

E-sport (Electronic Sports) er kort fortalt konkurrencer i computerspil, hvor Den Danske Ordbog definerer e-sport som:

Organiseret dyrkelse af computerspil som konkurrenceform, med turneringer, præmier og rangering af spillerne.

Kulturministeriet, Kulturvaneundersøgelse 4. kvartal 2018 definerer e-sport som:

Esport er en sammentrækning af ordene elektronisk og sport og dækker over organiseret dyrkelse af computer- eller konsolspil som konkurrenceform med turneringer, tilskuere, præmier og rangering af spillere.

Gaming dækker hobbybaseret spil af elektroniske/digitale spil, enten gennem konsoller, computere, mobiltelefoner eller et andet medium.


Billede inde fra spillet taget oppefra og ned af flyvemaskine over storby.

Spiltyper

Der findes et sæt af grundlæggende forkortelser for diverse spiltyper, når det kommer til online gaming. Herunder kan du se de vigtigste forkortelser og eksempler på spil indenfor de enkelte typer.

MMO/MMOG (Massively Multiplayer Online): Er en genre af strategiske videospil, hvor to hold af spillere konkurrerer mod hinanden på en foruddefineret slagmark.

Hver spiller styrer en karakter/avatar med et sæt unikke evner. Karakterens evnerne forbedres i løbet af et spil og bidrager til karakterens ydeevne og til holdets overordnede strategi.

Det ultimative mål er, at hvert hold ødelægger deres modstanders hovedstruktur/lejr, der oftest ligger i den modsatte ende af slagmarken.

Følg evt. udviklingen indenfor MMO via online-forummet: MMORPG.

MMORPG: Massively Multiplayer Online Role Playing Game - World of Warcraft .

FPS: First-person shooter - CS:GO. (OBS: Fps kan dog også betyde Frames Per Second og er et udtryk for, hvor mange billeder per sekund en skærm kan vise.)

MOBA: Multiplayer online battle arena. MOBA-spil kan have yderlige sejrsforhold, så som at besejre hver spiller på fjendens hold. - Dota II.

MMO simulations: Simuleringer af den virkelige verden, ofte med en meget høj detaljeringsgrad og mange indstillingsmuligheder - Microsoft Flight Simulator.


Billede af ung mand der spiller på computer.

It-Nørden og e-sport

Hvis man skal rådgive og servicere indenfor e-sport, bør man naturligvis udøve det selv. Og det gør vi i It-Nørden.

Samtlige medarbejdere spiller en eller anden form for computerspil fra yngste mand Thomas, der bl.a. spiller Euro Truck Simulator II, til vores grå guld Tony der spiller World of Warships.

Ud over det giver os en stor palette af forståelse for de forskellige spiltyper, så giver det os også de bedste forudsætninger for at rådgive om sammensætning af spilcomputere, deres tilbehør og til hvordan man indretter spillestationer med alt lige fra computerudstyr over borde og stole til belysning.


Billede af unge der spiller på computere.

E-sport i Danmark

Lidt statistik:

  • I Danmark er der ca. 200 e-sportsforeninger, 300 skoler med e-sport og 600.000 gamere.
  • 96 % af 13-19-årige drenge spiller computerspil og 49 % spiller dagligt.
  • 37 % af de 20 - 29-årige spiller dagligt.
  • 70 % af 13-19-årige piger spiller computerspil og 5 % dagligt.

Kilde: DR Medieudviklingen


Billede af unge der dybt koncentreret spiller på computer.

Hvad kræves af spillerne?

E-sport kræver omhyggelig planlægning, præcis timing og dygtig udførsel. For at opnå det skal spillerens evner styrkes indenfor mange forskellige områder så som:

  • Til at kommunikere, arbejde sammen og indgå i et fællesskab.
  • At foretage taktiske og strategiske overvejelser individuelt og i teams.
  • At dels fokusere i nuet, men også at koncentrere sig over længere tid.
  • At vedholdende udøve disciplin over for vedtagne regler og strategier.
  • Finmotoriske, øje-hånd-koordinering og reflekser.
  • Engelskkundskaber.

Kilder: DGI Esport og E-sport Danmark


Billede af stor sal med tusinder af tilskuere til gamingkonkurrence.

Fremtiden indenfor e-sport

Danmark Radio har begået en enestående god og læseværdig artikel om e-sport Esport på kanten af det store gennembrud.

I artiklen omtaler DR, at Ifølge Statista er Danmark det land med flest esportsudøvere pr. indbygger og blandt de mest succesrige lande målt på indtjente præmiepenge. Og ifølge DGI er esporten, trods beskedne 5.000 registrerede medlemmer (23.01.2017), den hurtigst voksende sportsgren i Danmark.

DR runder e-sportsemnet af med:

Tidselementet er noget af det, der peger i retning af, at esporten kan gå en stor fremtid i møde.

Både håndbold og fodbold, men nok i højest grad sidstnævnte, har i et historisk perspektiv haft indflydelse på de tilhørsforhold og ærkefjendeopgør, der gør sportsgrenene interessante for den brede befolkning. Fans har ofte nedarvet kærlighed til en klub fra deres forældre, og grundet esportens manglende historik er denne del fortsat under udvikling. Men om nogle år, når et dansk hold i esport måske deltager ved OL, eller når forældre har lært deres børn om Astralis succeser, kan esporten, såfremt de formår at brede sporten ud til de endnu uindviede, udvikle sig i samme retning som fodbold og håndbold har gjort.

Og her spiller undervisningsinstitutionerne en meget stor rolle ved at medvirke til at skabe og udvikle e-sportskultur og -forståelse. Ved at integrere e-sporten på skolerne understøttes den førerposition Danmark har p.t. indenfor gaming og en større forståelse for, hvad sporten kræver af den enkelte ynliggøres.


Billede af stor sal med tusinder af tilskuere til gamingkonkurrence.

Antallet af danske gamere stiger eksplosivt under corona

60.000 danskere er begyndt at spille digitale spil siden corona-epidemien første gang fik regeringen til at lukke det danske samfund ned. Det viser tal fra Danmarks statistik.

Det får psykolog og ekspert i gaming, Morten Saxtorff til at mene, at myten om gamer-nørden roligt kan lægges i graven.


”Vi er en hel generation, der er vokset op med computerspil, som er ved at rykke kulturen væk fra den dæmonisering, forskningen har ledt efter og trukket ned over gaming. Der er reelt ingen forskningsresultater, der beviser, at gaming er farligt eller skidt. Det er vi ved at komme igennem med nu, og det er med til at gøre gaming mere almindelig og accepteret,”.

Tal fra foreningen Esport Danmark viser, at omkring 730.000 unge spiller computer minimum 3-4 gange om ugen.

Kilde: Computerworld


Billede fra League of Legends.

Ændrer gaming hjernen?

Vores hjerne er altid på arbejde og det er kun godt, for det er den skabt til.

Når den arbejder og bliver udsat for noget nyt/nye stimuli, så lærer den undervejs og når den så bliver udsat for samme stimuli forfiner den det lærte. Det er derfor, at det er så vigtigt at øve sig, for hver gang vi øver os, så skærpes den færdighed/egenskab vi lærer.

Men kan det være skadeligt at lære – at game?

Videnskab.dk har udfærdiget en god artikel, hvor bl.a. psykolog Anne Fiskaali, som gamer selv og forsker i hjernen og gaming, udtaler:

Lige så snart vi lærer noget nyt, ændrer hjernen sig, fordi den laver nye forbindelser. Hjernen laver forbindelser - også kaldet synapser - mellem hjernecellerne, så den i fremtiden er hurtigere til at reagere på det nye, den har lært. På den måde, ja, så ændrer hjernen sig, fordi vi måske lærer noget nyt, når vi sætter os med et spil, vi ikke har spillet før. Eller hvis vi spiller en ekstra svær kamp, hvor vi pludselig skal trække nogle moves og skills frem, som vi ikke har brugt før.

Der er en hypotese om, at vi øver os i at behandle en masse information på samme tid. Vi får en masse information ind, både i form af hvad vi kan høre og se, og vi skal holde styr på ting i spillet. For eksempel i League of Legends, hvor der både er minions, camps, en modstander og en overordnet strategi vi skal forholde os til. Man skal jonglere med en masse informationer og planer og kommunikation fra sit hold. Jo mere man øver sig i det, desto bedre plejer man at blive til det.

Mange af de her spil lægger op til, at man netop skal problemløse undervejs. Det kan godt være, at man har en strategi i Counter-Strike, men det er også holdet, man spiller mod, som kan ødelægge den oprindelige strategi, og hvad gør man så? Pludselig står du i en situation, hvor du skal problemløse sammen med sit hold, og du er måske endda den eneste tilbage. Hvordan kommer man bedst ud af den situation?

Så konklusioner er: Ja, gaming ændrer hjernen. Og det skal den gøre, ellers står vi stille og bliver ikke bedre.

Kilde: Videnskab.dk


Gamersprog - forkortelser

Også når man gamer uden headset, så er hvert enkelt splitsekund vigtigt og man har derfor ikke tid til at skrive ret meget. Derfor, og for at selviscenesætte, bruger gamere mange forkortelser. Vi har samlet en håndfuld herunder, så du ikke er helt lost, når din gamer kaster sig over aftensmaden med brølet: YOLO!

DOT = Damage Over Time
GG = Good Game
GG WP = Good Game Well Played
GL HF = Good Luck Have FUN
GTG = Good To Go
IIRC = If I Remember Correctly
IGN = In-Game Name
KEKW = Laughing KEKW emote

The KEKW emote er et lille billede af den afdøde spanske skuespiller Juan Joya Borja, som også er kendt som The Spanish Laughing Guy. Emoten er opstået på streamingportalen Twitch og er meget udbredt - specielt blandt det yngre publikum. Prøv at se og hør den lille video, så er det klart, hvorfra Juan fik sit kælenavn.
LWM = Laugh With Me
NP = No Problem
OC = Of Course
OMG = Oh My God
RGR = Roger
SMH = Shaking My Head
TBH = To Be Honest
TY = Thank You
TL; DR = Too Long; Didn't Read
WB = Welcome Back
YOLO = You Only Live Once
YW = You're Welcome